کسب و کار ایران

این وبلاگ در مورد کسب و کار و بازاریابی و مدیریت در ایران می نویسد

کسب و کار ایران

این وبلاگ در مورد کسب و کار و بازاریابی و مدیریت در ایران می نویسد

وبلاگی که در مورد تمام موضوعات کسب و کار و بازاریابی و مدیریت مطلب خوهد نوشت !

طبقه بندی موضوعی
  • ۲
  • ۰

اربان راسناک، دبیرکل سازمان منشور انرژی (ECT) پیشنهاد کرد تا این سازمان عهده‌دار صادرات برق از ایران به کشورهای اروپایی شود و به انجام مذاکره‌های لازم بپردازد. مقام‌های ایرانی نیز با اشاره به اینکه در چارچوب معاهدات و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، قابلیت صادرات مقادیر زیادی گاز و برق به کشورهای اروپایی وجود دارد، اعلام کردند باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های جامعی مبتنی بر مطالعات گسترده انجام گیرد. وزیر نیروی ایران اعلام کرد مطمئنا از همکاری‌های سازمان منشور انرژی در زمینه توسعه تجارت انرژی کشور می باشدفاده خواهیم کرد و پیشنهاد ECT برای همکاری در زمینه صادرات برق ایران به اروپا بررسی خواهد شد. این پیشنهاد در یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با حضور 22 کشور از جمله کشورهای انگلستان، آمریکا، آلمان و... ارائه شد.

پیشنهاد راهبردی صادرات برق ایران به اروپا از سوی سازمان منشور انرژی و تکالیف این سازمان برای ایران به منظور تغییرات اساسی در بازار انرژی و می باشدفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر مهم‌ترین محورهای برگزاری یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی در تهران بود. اگرچه هنوز طرح مشخصی برای صادرات برق ایران به اروپا تدوین نشده، اما روز گذشته «اربان راسناک» دبیرکل سازمان منشور انرژی (ECT) پیشنهاد کرد تا این سازمان عهده‌دار صادرات برق از ایران به کشورهای اروپایی شود و به انجام مذاکره‌های لازم بپردازد. در این رابطه، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو معتقد می باشد که در چارچوب معاهدات و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، قابلیت صادرات مقادیر زیادی گاز و برق به کشورهای اروپایی وجود دارد که باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های جامعی مبتنی بر مطالعات گسترده انجام گیرد. به گفته وزیر نیرو، مطمئنا از همکاری‌های سازمان منشور انرژی در زمینه توسعه تجارت انرژی کشور می باشدفاده خواهیم کرد و پیشنهاد ECT برای همکاری در زمینه صادرات برق ایران به اروپا بررسی خواهد شد. (Power Point Download دانلود پاورپوینت)

سازمان منشور انرژی همچنین از کشورهای خاورمیانه از جمله ایران خومی باشد تا در جهت تغییرات اساسی بازار انرژی حرکت کرده و از انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر می باشدفاده کنند. این تکالیف در حالی از سوی دبیرکل سازمان منشور انرژی اعلام شد که در کنفرانس پاریس درباره تغییرات اقلیمی (موسوم به کاپ 21)، ایران و بسیاری از کشورهای جهان تعهدات قابل توجهی را به‌صورت داوطلبانه عهده دار شدند تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند. از جمله تعهدات ایران این بود که تا سال 2030 میلادی حداقل 1500 مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در کشور نصب و مورد بهره برداری قرار دهد و بخش عمده‌ای از نیروگاه‌های گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کند. در همین رمی باشدا، ایران باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 4 درصد به‌صورت داوطلبانه (با می باشدفاده از منابع مالی داخلی) و در صورتی که همکاری‌های بین‌المللی ایجاد شود حدود 8 درصد دیگر (در مجموع 12 درصد) با می باشدفاده از کمک‌های مالی و فناوری جهانی، کاهش دهد. یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با حضور متخصصان و کارشناسان داخلی و 22 کشور دنیا شامل کشورهای انگلستان، آمریکا، آلمان، ترکیه، اتریش، کانادا، ژاپن، ایتالیا، بلژیک، یونان، می باشدرالیا، چین، فنلاند، قزاقستان، نیوزیلند، اردن، پاکستان، اسپانیا، هندوستان، امارات، فنلاند و لبنان آغاز به کار کرد. در این همایش، اربان‌راسناک با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک گفت: لازم می باشد 5/ 5 میلیارد دلار تا سال 2020 سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک صورت گیرد و این سرمایه‌گذاری باید حتی دو برابر این عدد باشد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران باید در منشور انرژی فعال باشد، گفت: ما به ظرفیت‌های این همکاری در منطقه بسیار امیدوار هستیم.

حمید چیت‌چیان نیز در این همایش در تشریح مهم‌ترین سیمی باشد‌های توسعه صنعت برق ایران، گفت: افزایش راندمان، کاهش تلفات و کاهش مصرف سوخت از مهم‌ترین اهداف توسعه صنعت برق و انرژی ایران می باشد. وزیر نیرو با اعلام اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در صنعت برق راندمان نیروگاه‌ها بوده و در این زمینه می باشدفاده از تکنولوژی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا یکی از راهکارهای افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور می باشد، اظهار کرد: بر این اساس می باشدفاده از توربین‌های گازی بزرگ کلاس F و بالاتر مطرح می باشد که نسبت به توربین‌های کلاس E دارای ظرفیت بالاتر و راندمان بیشتر حدود ۴۰ درصد در حالت سیکل ساده و حدود ۶۰ درصد در حالت سیکل ترکیبی برخوردار هستند.وی با تاکید بر اینکه مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت نیرو قرار می باشد برای انتقال دانش فنی توربین‌های کلاس F نیروگاه های جدید با می باشدفاده از توربین‌های این کلاس احداث شوند، تصریح کرد: از این رو اضافه شدن بخش بخار به نیروگاه‌های گازی موجود و تبدیل آنها به نیروگاه سیکل ترکیبی و احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید همراه با از رده خارج کردن نیروگاه‌های قدیمی، تاثیر مثبتی در افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی خواهد داشت. وی درباره برنامه افزایش ظرفیت تولید برق پاک در کشور گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در طول برنامه ششم به حدود 5هزار مگاوات افزایش می‌یابد. وزیر نیرو با یادآوری اینکه در این رمی باشدا به منظور افزایش ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، وزارت نیرو در سال ۱۳۹۵ مجددا نسبت به اصلاح قیمت‌های خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیری که توسط بخش خصوصی احداث می‌شوند، اقدام کرد، افزود: با این اقدام انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد شد. همچنین مدت زمان خرید تضمینی برق نیز از ۵ سال به ۲۰ سال افزایش یافته می باشد.

چیت چیان ادامه داد: از سوی دیگر در جهت تامین رشد روز افزون تقاضای برق، ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به بیش از 74هزار مگاوات در سال ۲۰۱۵ رسیده می باشد. این رقم در ۵ سال آینده با احداث انواع نیروگاه‌های جدید به بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات خواهد رسید. وی در ادامه با بیان اینکه به منظور اقدامات انجام شده به منظور افزایش راندمان نیروگاه‌های تولید برق و کاهش اتلاف انتقال، توزیع و بهینه سازی مصرف انرژی برق، میزان اتلاف برق در شبکه توزیع از 8/ 14 درصد به حدود ۱۱ درصد کاهش یافته می باشد، اظهار کرد: مطابق با برنامه‌های کاهش اتلاف انرژی در شبکه برق، مقرر می باشد اتلاف برق در شبکه توزیع تا پایان برنامه ششم توسعه به حدود 7/ 8 درصد برسد. وزیر نیرو درخصوص صادرات برق هم توضیح داد: کشور ایران در شرایط کنونی با کشورهای همجوار خود شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق ارتباط الکتریکی دارد. این ارتباطات الکتریکی برون مرزی در آینده نزدیک باز هم تقویت خواهد شد، ضمن آنکه ارتباط با کشورهای روسیه، تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته می باشد. وی تاکید کرد: می باشدفاده از خطوط انتقال HVDC برای اتصال شبکه برق ایران به امارات متحده عربی از طریق کابل زیردریایی و تقویت اتصال به شبکه برق کشور ترکیه نیز در حال بررسی می باشد.هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در این همایش با اشاره به روند توسعه صنعت برق در کشور، اظهار کرد: بیش از 74 هزار مگاوات ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در کشور داریم که 35 درصد این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های گازی، 25 درصد سیکل ترکیبی و 14 درصد برق‌آبی می باشد. فلاحتیان درخصوص چالش‌های پیش‌روی صنعت برق ایران نیز، گفت: عدم توازن منابع و مصارف صنعت برق به دلیل قیمت‌گذاری نامناسب برق و به تبع آن، انباشته شدن بدهی‌ها به نیروگاه‌های خصوصی، پیمانکاران، سازندگان و بانک‌ها و کاهش شدید منابع لازم برای سرمایه‌گذار‌‌‌‌ی‌های جدید خصوصا از طریق مشارکت بخش غیردولتی، بازده نسبتا پایین نیروگاه‌ها، اتلاف بالا در شبکه توزیع برق و راندمان پایین تجهیزات مصرف‌کننده برق و عدم بهره‌گیری مناسب از منابع انرژی تجدیدپذیر جهت تولید برق از جمله مشکلات این صنعت به شمار می‌رود که در تلاشیم این مشکلات را رفع کنیم. فلاحتیان در حاشیه این همایش نیز با اشاره به اینکه برخی سرمایه‌گذاران خارجی تمایل دارند 100 درصد سرمایه احداث نیروگاه‌ها را تامین کنند و برق را به قیمت کمتر از تولیدکنندگان داخلی نیز عرضه کنند، گفت: هنوز هیچ قراردادی امضا نشده و اگر قراردادی منعقد شود فقط برای انتقال این تکنولوژی‌ها به کشور، افزایش بهره‌وری در ایران، کاهش شدت مصرف انرژی، کارآفرینی و توسعه اشتغال خواهد بود و در صورت تمایل متقاضیان خارجی می‌توانند از شرکای ایرانی نیز می باشدفاده کنند. وی ادامه داد: سازندگان و تولیدکنندگان داخلی همچون سابق دارای بازارهای داخلی هستند و اگر مناقصه‌هایی برگزار شود با رعایت قوانین و مقررات مربوط به حمایت از ساخت تولید داخلی خواهد بود. وی درخصوص همکاری شرکت‌های خارجی با شبکه برق کشور گفت: برخی کشورها از جمله کره جنوبی اعلام آمادگی کرده‌اند تا طرح‌هایی را به‌صورت پایلوت در جزیره‌های کوچک انجام دهند تا ما با آن فناوری‌ها آشنا شویم و با توجه به نمونه‌های اجرایی بتوانیم فعالیت خود را توسعه دهیم.

  • ۹۵/۰۴/۱۶
  • تهران گیمز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی